မေကြးတိုင္းေဒသၾကီးအတြင္းျမိဳ႕နယ္ေပါင္း (၂၅) ျမိဳ႕နယ္ရွိသည့္အနက္ တစ္ျမိဳ႕အပါအဝင္ျဖစ္ေသာ
ေတာင္တြင္းၾကီးျမိဳ႕သည္ ေရွးေဟာင္းသမိုင္းဝင္ျမိဳ႕ေဟာင္းတစ္ျမိဳ႕ျဖစ္သည္။
ယခုကာလအေခၚ ေတာင္တြင္းၾကီးျမိဳ႕ကို ေရွးက ပုဏၰဝတီျပည္ဟုေခၚတြင္ခဲ့ျပီး
ပ်ဴတို႕၏ တပ္ျမိဳ႕ကိုးျမိဳ႕တြင္ အပါအဝင္ျဖစ္သည္ဟုလည္း မွတ္သားရဖူးပါသည္။
ေရွးေဟာင္းတ႐ုတ္မွတ္တမ္းမ်ားႏွင့္ ထန္မင္းဆက္သမိုင္းသစ္တြင္ ေတာင္တြင္းၾကီးကို
တ႐ုတ္တို႕က 'ေတာက္လက္ဝမ္' ဟုေရးသားေဖာ္ျပၾကသည္။
ပုဏၰဝတီျပည္ေခၚ ေတာင္တြင္းၾကီးျမိဳ႕၏ အေနာက္ဘက္ (၁၂) မိုင္အကြာတြင္
တည္ရွိေသာ ယခုကာလအေခၚ ဗိႆႏိုး ျမိဳ႕ေဟာင္းကို ေရွးက
ပန္ထြာျပည္ဟုေခၚတြင္ခဲ့ျပီး ေရွးေဟာင္းတ႐ုတ္မွတ္တမ္းမ်ားတြင္မူ တ႐ုတ္လို လင္(န္)ယန္(န္)
ဟု ေရးသားေဖာ္ျပခဲ့သည္။ လင္ယန္သည္ မြန္ သို႕မဟုတ္ ရမည္ (RAMEN) ကို
အသံလွယ္ထားျခင္းျဖစ္သည္ဟု ဆိုထားသည္။
လင္ယန္သည္ ေတာင္တြင္းၾကီးျမိဳ႕အေနာက္ဘက္မွ ဗိႆႏိုးျမိဳ႕ေဟာင္းကိုေခၚဆိုေၾကာင္း
သမိုင္းပညာရွင္မ်ားက တိက်စြာေဖာ္ထုတ္ထားျပီးျဖစ္ပါသည္၊
မေကြးတိုင္း ေတာင္တြင္းၾကီးျမိဳ႕အနီးတြင္ ဗိႆႏိုးျမိဳ႕ေဟာင္း
ရွိသကဲ့သို႕ အထက္ခ်င္းတြင္းရွိ မဟာျမိဳင္ၾကိဳးဝိုင္းတြင္လည္း
ဗိႆႏိုးျမိဳ႕ဟုေခၚတြင္ေသာ ျမိဳ႕ေဟာင္းတစ္ျမိဳ႕ရွိပါသည္။
ပန္ထြာျပည္ေခၚ ဗိႆႏိုးျမိဳ႕ကို သာသနာေတာ္ႏွစ္ ၁၀၁ခုႏွစ္၊ တေပါင္းလျပည့္ေန႕တြင္
စတင္တည္ေထာင္ခဲ့ျပီးပန္ထြာဧကရီ(ခ)ပန္ထြာမင္းသမီးက စိုးမိုးအုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့သည္။
ပန္ထြာဧကရီသည္ သာသနာေတာ္ႏွစ္ (၆၀)
ျပည့္ႏွစ္တြင္ ေမြးဖြားခဲ့ျပီး ဗိႆႏိုးျမိဳ႕ ကိုတည္ေထာင္ခ်ိန္တြင္
အသက္(၄၁)ႏွစ္ အရြယ္ရွိျပီျဖစ္သည္ဟု ရာဇဝင္တို႕တြင္ဆိုပါသည္။
ပန္ထြာျပည္ဗိႆႏိုးျမိဳ႕တည္ေထာင္သည့္ခုႏွစ္ (ျမိဳ႕သက္တမ္း)
ႏွင့္ပတ္သက္၍ ပညာရွင္အသီးသီးက ခန္႕မွန္းၾကရာတြင္ ဦးေအာင္ေသာ္က ခရစ္ႏွစ္(၁)
ရာစု၊ ဦးဘရွင္က ခရစ္ႏွစ္(၁) ရာစု၊ ဦးသန္းထြန္း (ေရႊဘို)က ခရစ္ႏွစ္
(၁)ရာစုမွ (၄-၅)ရာစု၊ ေဒါက္တာသန္းထြန္း၏ ဗိႆႏိုးျမိဳ႕ေဟာင္းေဆာင္းပါးတြင္
ခရစ္ႏွစ္ (၁)ရာစု၊ ျမန္မာသမိုင္းနိဒါန္းတြင္ ခရစ္ႏွစ္(၁)ရာစု၊
ျမန္မာမီးဖုတ္ေျမထည္ ပစၼည္းတြင္ ဘီစီ(၂)ရာစုေႏွာင္း၊
မိုင္းေမာျမိဳ႕ေဟာင္းေဆာင္းပါး တြင္ ဘီစီ(၂)ရာစုအကုန္ပိုင္း၊
ဦးထြန္းေအာင္ခ်ိန္က ဘီစီ(၁)ရာစု၊ ဦးေဌးေဝက ဘီစီ(၂)ရာစု စသည္ျဖင့္
ခန္႕မွန္းၾကသည္။ ဗိႆႏိုးျမိဳ႕ေဟာင္းႏွင့္ပတ္သက္၍ ေရွးရာဇဝင္ (သို႕မဟုတ္)
ဒ႑ာရီတို႕တြင္လာသည့္စကားတို႕ကို ပညာရွင္အခ်ိဳ႕က ႏွစ္သက္လက္ခံေလ့မရွိပါ။
သို႕ေသာ္ အထက္တြင္ေဖာ္ျပခဲ့ေသာ ခန္႕မွန္းခ်က္မ်ားက သာသနာေတာ္ႏွစ္ (၁၀၁)
နားသို႕ တျဖည္းျဖည္း နီးကပ္လာသည္ကိုေတြ႕ႏိုင္ပါသည္။
ဗိႆႏိုးျမိဳ႕ေဟာင္း၏ သက္တမ္းကို ခန္႕မွန္းၾကမႈမ်ားအားလုံးသည္
တူးေဖာ္ရာတြင္ေတြ႕ရွိရေသာ မီးေသြးနမူနာ၊ အေဆာက္အဦးႏွင့္၊
အျခားပစၥည္းမ်ားကိုအေျချပဳ၍ တြက္ခ်က္ ခန္႕မွန္းၾကျခင္းျဖစ္သည္။
ဗိႆႏိုးျမိဳ႕ေဟာင္းကို စနစ္တက်တူးေဖာ္မႈမ်ားအရ အမွတ္(၂)ကုန္း၊
အမွတ္(၉)ကုန္း၊ ႏွင့္ အမွတ္(၁၀)ကုန္း၊ တို႕မွေတြ႕ရွိရေသာ
မီးေသြးနမူနာတို႕ကို ေရဒီယိုကာဗြန္နည္းျဖင့္ ဓာဟ္ခြဲစမ္းသပ္ၾကည့္ရာ
အမွတ္(၂)ကုန္း၊ မွမီးေသြးနမူနာသည္ ႏွစ္ေပါင္း (၁၉၅၀)ခန္႕ (ခရစ္(၁)ရာစု)အမွတ္(၉)
ကုန္းမွမီးေသြးနမူနာသည္ႏွစ္ေပါင္း(၁၈၈၀)ႏွစ္ (ခရစ္၂ရာစု)
အမွတ္ (၂၀) ကုန္းမွမီးေသြး ႏွစ္မ်ိဳးအနက္ တစ္မ်ိဳးသည္ (၁၇၂၅) ႏွစ္
(ခရစ္၃ရာစု)၊ ေနာက္ေတြ႕ရေသာတစ္မ်ိဳးသည္ (၁၆၅၀)ႏွစ္ (ခရစ္၄ရာစု) ၾကာျပီဟု
မွတ္ရပါသည္။ တစ္ဖန္ ဗိႆႏိုးရွိအေဆာက္အဦးမ်ားကို ေလ့လာၾကရာ၌ အေဆာက္အဦး၏
ပုံစံပနၷက္မ်ားသည္ ေရွးေဟာင္း အိျႏၬိယႏိုင္ငံ တကၠသီလျမိဳ႕ႏွင့္
နာဂါဇုနကု႑ာေဒသရွိ ပုံစံမ်ားႏွင့္ တူညီေၾကာင္း၊ ထိုေဒသမ်ားရွိ
ေစတီမ်ားႏွင့္ အေဆာက္အဦးမ်ားသည္ ဘီစီ၂ရာစုႏွင့္ ေအဒီ (၄) ရာစုအၾကားတြင္
တည္ေဆာက္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ဗိႆႏိုးကို ဘီစီ (၂) ရာစုမတိုင္မီကပင္
တည္ေဆာက္ႏိုင္ဖြယ္ရွိေၾကာင္းကိုလည္း ေလ့လာဖတ္႐ႉရ ပါသည္။ ထို႕ျပင္
အမွတ္ (၁၄) ကုန္းမွ ေတြ႕ရွိရေသာ အ႐ိုးစုတစ္ခုကို သက္တမ္းတြက္ခ်က္ရာ၌
လြန္ခဲ့ေသာႏွစ္ေပါင္း (၂၀၀၀) ခန္႕ကအ႐ိုးစုျဖစ္သည္ဟု သိရွိရသည္။ (၁၉၆၂) ခုႏွစ္တြင္
နယူးဂ်ာစီမွ တြက္ခ်က္ေပးျခင္းျဖစ္သည္။
ဗိႆႏိုးျမိဳ႕ေဟာင္း၏ သက္တမ္းႏွင့္ပတ္သက္၍ ပညာရွင္အသီးသီးတို႕က
ခန္႕မွန္းတြက္ခ်က္ေဖာ္ထုတ္ၾကရာတြင္ သမိုင္းသုေတတီပညာရွင္တစ္ဦးျဖစ္သူ
ဆရာၾကီးဦးရည္စိန္ (၁၉၂၄-၂၀၀၅ )သုေတသနအရာရွိ၊ ယခင္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္
သမိုင္းဌာန၊ အခ်ိန္ပိုင္းကထိက) တင္ျပခဲ့ဖူးေသာအေၾကာင္းအရာမ်ား
အခ်က္အလက္မ်ားသည္ စိတ္ဝင္စားဖြယ္ရာေကာင္းလွသျဖင့္ ဤေနရာတြင္ အနည္းငယ္
တင္ျပပါမည္။ ဆရာၾကီးဦးရည္စိန္က ခရစ္ႏွစ္(၃) ရာစုမွ (၅) ရာစုအတြင္း
ေရးသားေဖာ္ျပခဲ့ေသာ တ႐ုတ္ေရွးေဟာင္းမွတ္တမ္းပါ အခ်က္အလက္မ်ားအရ ဖူနန္ ၏
အေနာက္ဖက္ တြင္ လင္ယန္ႏိုင္ငံရွိ၏။ ဖူနန္ႏွင့္ လီေပါင္း (၇၀၀၀) ကြာေဝး၏။
ထိုေဒသတြင္ ဗုဒၶဘာသာကိုးကြယ္၏။ ရဟန္းသံဃာ သုံးေလးေထာင္ရွိ၏။
ဥပုသ္ေန႕က်ေရာက္လာလွ်င္ ႏိုင္ငံအတြင္းသို႕ သားငါးမဝင္ရ။ တစ္ေန႕လွ်င္
ေစ်းႏွစ္ၾကိမ္ ခင္းက်င္းေရာင္းဝယ္ၾကသည္။ နံနက္ေစ်းတြင္ ဆန္အမ်ိဳးမ်ိဳး၊
သစ္သီးဝလံမ်ား၊ ပ်ားရည္ခဲ (ၾကံသကာ) ကိုေရာင္းဝယ္ၾက၏။
ညေနခ်မ္းအခ်ိန္တြင္မူကား ပန္းမန္မ်ားကိုသာ ေရာင္းၾကသည္။
ေျမျပန္႕ေဒသျဖစ္သည္။ လူဦးေရအားျဖင့္ အိမ္ေထာင္စု တစ္သိန္းေက်ာ္ရွိ၏။
ေယာက်္ား မိန္းမတို႕သည္ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈမ်ား ျပဳလုပ္ၾက၍
ဗုဒၶဘာသာကိုးကြယ္ၾကသည္။ ရထား လွည္း သို့မဟုတ္ ျမင္းစီး၍သြားရသည္။
ေရလမ္းမရွိေခ် ဟု ေရးသားတင္ျပခဲ့ျပီး၊ ယခု ကြၽန္ုပ္တို႕ေခၚတြင္ေသာ
ဗိႆႏိုးျမိဳ႕ေဟာင္း၏ သကၠတအမည္သည္ ျဗဟၼာဝတ္ျဖစ္သည္။ အိျႏၬိယ
ေတာင္ပိုင္းသားမ်ားကမူ ပုဂါမ ဟု ေခၚသည္။ ထိုအမည္မ်ားသည္ ခရစ္မေပၚမီ (၂)
ရာစုတြင္ ေပၚေနျပီျဖစ္သည္ဟု ဆက္လက္သုံးသပ္ တင္ျပထားပါသည္။ ဆရာၾကီးဦးရည္စိန္၏
ေလ့လာသုံးသပ္ခ်က္မ်ားသည္ မင္းတုန္းမင္းတရားၾကီးလက္ထက္
ေနမ်ိဳးမင္းလွသီရိသင္ခယာဘြဲ႕ခံ ေျမလတ္စစ္ကဲၾကီး ျပဳစုေရးသားေသာ
ေတာင္တြင္းၾကီးျမိဳ႕သမိုင္းလာ အျဖစ္အပ်က္မ်ားႏွင့္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ေတာင္တြင္းၾကီး ရာဇဝင္ေဟာင္း၊
ရာဇဝင္သစ္တို႕တြင္ ေဖာ္ျပထားေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ားႏွင့္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ဦးကုလားရာဇဝင္ၾကီး၊
မွန္နန္းရာဇဝင္ၾကီး အစရွိေသာ ရာဇဝင္သမိုင္းလာ အျဖစ္အပ်က္မ်ားႏွင့္ေသာ္လည္းေကာင္း
မ်ားစြာျခားနားျခင္းမရွိသည္ကို ေလ့လာေတြ႕ရွိရပါသည္။ တစ္ဖန္ ပန္ထြာျပည္ ဗိႆႏိုးျမိဳ႕ႏွင့္ ေခတ္ျပိဳင္၊
ထီးျပိဳင္နန္းျပိဳင္ျဖစ္ေသာ သေရေခတၴရာျပည့္ရွင္ ဒြတၴေပါင္မင္းၾကီးသည္
သာသနာေတာ္ႏွစ္ (၁၀၁) ခုႏွစ္တြင္ နန္းတက္ေတာ္မူေၾကာင္း သာသနာေတာ္ဝင္
မွတ္တမ္းမ်ားကဆိုပါသည္။ (မွတ္ခ်က္။ ဗိႆႏိုးျမိဳ႕ တည္ေသာႏွစ္ျဖစ္ပါသည္။)
ယခု သာသနာေတာ္ႏွစ္ (၂၅၅၄) ျဖစ္၍ (၁၀၁) ကိုႏႈတ္လိုက္လွ်င္ (၂၄၅၃) ရပါသည္။
(၂၄၅၃) မွ ယခုခရစ္ႏွစ္ (၂၀၁၁)
ကိုႏႈတ္လွ်င္ (၄၄၂) ရမည္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ဘီစီ (၄၄၂) သို႕မဟုတ္ ဘီစီ (၄)
ရာစုတြင္ ဗိႆႏိုးျမိဳ႕ ကိုတည္ေထာင္ေၾကာင္း ယူဆႏိုင္ပါသည္။ ဘီစီ(၂)ရာစုႏွင့္ (၄)ရာစု၊
ကြာျခားခ်က္ (၂)ရာစုသာရွိပါေတာ့သည္။ ႏွစ္ေပါင္း (၂၄၀၀) ေက်ာ္ခရီးတြင္
ကြာျခားခ်က္ (၂) ရာစုကို မေျပာပေလာက္ေတာ့ဟု ဆိုႏိုင္ပါသည္။
ဗိႆႏိုးျမိဳ႕ေဟာင္းႏွင့္ပါတ္သက္၍ ပညာရွင္ သုေတတီ အသီးသီး (ဦးေရ ၄၀ေက်ာ္ ) တို႕
ေလ့လာေဖာ္ထုတ္ေရးသားခဲ့ေသာ စာအုပ္စာတမ္း အမ်ိဳးမ်ိဳးတို႕ကို
ဖတ္႐ႉခဲ့ရဖူးပါသည္။ သေဘာတူသည္မ်ားလည္းရွိ၍ သေဘာမတူသည္မ်ားလည္း ရွိပါသည္။
ႏွစ္သက္စရာမ်ားေတြ႕ရွိရသလို လြဲမွားေနသည္မ်ားလည္း ေတြ႕ရပါသည္။
ေလာကသဘာဝသာလွ်င္ျဖစ္၍ အထူးမဆိုသာပါ။ ဗိႆႏိုးျမိဳ႕၏ သက္တမ္းႏွင့္ပါတ္သက္၍
ယခုတင္ျပခဲ့သမွ်မွာလည္း အထက္ပါစာအုပ္စာတမ္းမ်ားကိုသာ အေျခခံပါသည္။
မိမိ၏အယူအဆႏွင့္ တင္ျပခ်က္မ်ားကမွန္သည္။ အျခားသူမ်ား၏ ယူဆခ်က္မ်ား
ေကာက္ယူခ်က္မ်ားကမမွန္ဟု တင္ျပလိုသည္လည္းမဟုတ္ပါ။ ဤသို႕လွ်င္ ျဖစ္တန္ရာ၏။
ဤသို႕ယူေသာ္ ရႏိုင္ေကာင္း၏ ဟူ၍သာ ဆိုၾကရျခင္းျဖစ္ပါသည္။
ေမွာ္ဘီဆရာသိန္းၾကီး၏ ပါးစပ္ရာဇဝင္ စာအုပ္တြင္ ရာဇဝင္ဆိုသည္မွာ
(၁) ကမၶည္းေက်ာက္စာတို႕၌ ေဖာ္ျပေသာ ရာဇဝင္၊ (၂) အုပ္စိုးေသာမင္း
အမိန္႕ေတာ္ႏွင့္ ေရးသားေသာ ရာဇဝင္၊ (၃) သဘင္သည္တို႕ကျပရေသာ ရာဇဝင္၊ (၄)
ေျပာၾကေသာ ပါးစပ္ရာဇဝင္ ဟူ၍ (၄)မ်ိဳးရွိေၾကာင္း - (၁)ကမၶည္းေက်ာက္စာရာဇဝင္ကား
ေရွးေရွးၾကီးက သုံးေသာ စကားအတိုင္း ၾကိယာ အပိုနည္းလ်က္ ေရွးသုံး
အကၡရာတို႕ႏွင့္သာ တိတိက်က် ေရးသားၾကေပေၾကာင္း
(၂) မင္း၏အမိန္႕ေတာ္ႏွင့္ ေရးသားရေသာ ရာဇဝင္ကား
အႂကြားမ်ားသည္။ အခ်ီးအေျမႇာက္မ်ားသည္။ မင္း၏အလိုေတာ္က်အတိုင္း
ေရးသားၾကရေပေၾကာင္း။ (၃) ဇာတ္ရာဇဝင္ကား အလြမ္းအေဆြးမ်ားေပေၾကာင္း။
(၄) ပါးစပ္ရာဇဝင္ကား ရာဇဝင္၌ပါသည္တို႕ထက္ အကားအားၾကီးေပေၾကာင္း။ ဟူ၍
ပညာရွိၾကီးတို႕ မိန္႕ဆိုသည္ကို နာခံမွတ္သားရဖူးသည္။
ဟု ေရးသားေဖာ္ျပထားပါသည္။ ယခုေဆာင္းပါးသည္လည္း ရာဇဝင္လာအျဖစ္အပ်က္မ်ားႏွင့္
သိပၸံနည္းက် တူးေဖာ္ေတြ႕ရွိရေသာ အေထာက္အထားမ်ားကို ႏိႈင္းယွဥ္ခ်င့္ေတြးလ်က္
ေရးသားရျခင္းျဖစ္ေသာေၾကာင့္ သေဘာညီသည္မ်ားကိုယူ၍
မညီသည္မ်ားကိုပယ္ႏႈတ္ႏိုင္ပါသည္။ ယခုမ်က္ေမွာက္ေခတ္၌ ေတြ႕ျမင္ရေသာ
ပန္ထြာျပည္ (သို႕) ဗိႆႏိုး ျမိဳ႕ေဟာင္းတြင္ စာေပအႏုပညာႏွင့္
အျခားယဥ္ေက်းမႈဆိုင္ရာ အခ်က္အလက္မ်ား ေတြ႕ရွိရမႈနည္းပါးေသးသျဖင့္ ဘာသာ
သာသနာႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈဆိုင္ရာတို႕ ေျပာပေလာက္ေအာင္ ထြန္းကားဖြံ႕ျဖိဳးမႈ
ရွိပုံမရ ဟု ပညာရွင္တို႕က ဆိုၾကပါသည္။ သို႕ရာတြင္ ဗိႆႏိုး ျမိဳ႕ေဟာင္း၏
နယ္နိမိတ္သည္ မ်ားစြာက်ယ္ဝန္းလွျပီး ယေန႕ခိုင္မာစြာ တူးေဖာ္ေလ့လာခဲ့ေသာ
ေနရာေပါင္းသည္ (၂၅) ေနရာသာ ရွိေသးပါသည္။ တူးေဖာ္ေလ့လာရမည့္ေနရာ
အမ်ားအျပားပင္ က်န္ရွိေနပါေသးသည္။ ေနာင္အခါ အေျခအေန အေၾကာင္းသင့္၍
ျမိဳ႕ေဟာင္းအႏွံ႕အျပားကို တူးေဖာ္ရွာေဖြႏိုင္ခဲ့လွ်င္ ပိုမိုျပည့္စုံေသာ
အေထာက္အထားမ်ား ေတြ႕ရမည္ဟုယူဆမိပါသည္
မွတ္ခ်က္။ ။ ဤအေႀကာင္းရာမ်ားကုိေတာင္တြင္းသမုိင္းစာအုပ္မွ
အက်ဥ္းခ်ဳပ္၍ေဖာ္ျပရျခင္းျဖစ္ပါသည္
posted by ရဲမင္းေလး
No comments:
Post a Comment